25/09/2020

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατεβάζει την αφίσα στο Μετρό για τις εκτρώσεις

Και ξαφνικά όλοι σήμερα ξυπνήσαμε στον Μεσαίωνα. Σταθμοί του Μετρό -17 στο σύνολο-  με μια αφίσα με ένα έμβρυο στη μήτρα, μας θυμίζουν γιατί πρέπει να επιλέγουμε τη ζωή του αγέννητου παιδιού, ότι την 18η ημέρα της ζωής του κτυπά η καρδιά του, ότι από την 42η μέρα ανιχνεύονται εγκεφαλικά κύματα, ότι από την 8η εβδομάδα όλα τα όργανά του έχουν δημιουργηθεί και ότι από την 10η εβδομάδα νοιώθει πόνο. 

Πράγματα δηλαδή όχι άγνωστα σε μια γυναίκα που επιλέγει -για οποιοδήποτε λόγο- να τερματίσει μια εγκυμοσύνη, η πλειοψηφία των οποίων με μεγάλο πόνο ψυχής που οι συνθήκες ή θέματα υγείας ή οτιδήποτε, τις φέρνει αντιμέτωπες με μια τέτοια απόφαση. Εξασκώντας παρόλα αυτά ένα δικαίωμα που της δίνει ο νόμος (στην Ελλάδα Νόμος 1609/1986, που τέθηκε σε ισχύ από τις 3 Ιουλίου του 1986). 

Όπως ήταν αναμενόμενο, η εν λόγω αφίσα, που είναι άμεσα και όχι έμμεσα κατά των αμβλώσεων, το συνταγματικό δικαίωμα δηλαδή κάθε γυναίκας στην αυτοδιάθεση, προκάλεσε πολλές αντιδράσεις. Τόσο έντονες, που ακόμη και αν ήταν προγραμματισμένο η αφίσα να κατέβει στις 26 Ιανουαρίου, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με παρέμβασή του, κάλεσε τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ να εξηγήσει το σκεπτικό με το οποίο επέτρεψε μια τέτοια καμπάνια και ζήτησε να εξαντληθεί κάθε περιθώριο για να κατέβουν το συντομότερο οι αφίσες από τους χώρους του Μετρό.  

Η ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών

Μετά τον σάλο που ξέσπασε, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε ανακοίνωσή του, τονίζει ότι οι καμπάνιες που γίνονται στους δημόσιους χώρους δεν πρέπει να διχάζουν την κοινή γνώμη ούτε ασφαλώς να προσβάλουν γυναίκες που έχουν αναγκαστεί να κάνουν μια τέτοια δύσκολη επιλογή στη ζωή τους.

Χαρακτηριστικά αναφέρει η ανακοίνωση:

«Ο έλεγχος και η έγκριση του περιεχομένου των διαφημίσεων που αναρτώνται στους χώρους του Μετρό, είναι αποκλειστική αρμοδιότητα της διοίκησης της ΣΤΑΣΥ. Την αρμοδιότητα αυτή οφείλει να την ασκεί με υπευθυνότητα και κοινωνική συνείδηση.

Η καμπάνια που ξεκίνησε σήμερα εναντίον των αμβλώσεων για την οποία το αρμόδιο Υπουργείο και η Κυβέρνηση δεν είχαν την παραμικρή ενημέρωση, ανεξάρτητα από την προσωπική άποψη που δικαιούται ο καθένας να έχει, στρέφεται εναντίον ενός απολύτως κατοχυρωμένου και αναμφισβήτητου δικαιώματος των γυναικών. Οι καμπάνιες που γίνονται στους δημόσιους χώρους δεν πρέπει να διχάζουν την κοινή γνώμη ούτε ασφαλώς να προσβάλουν γυναίκες που έχουν αναγκαστεί να κάνουν μια τέτοια δύσκολη επιλογή στη ζωή τους.

Για το λόγο αυτό, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κάλεσε τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ να εξηγήσει το σκεπτικό με το οποίο επέτρεψε μια τέτοια καμπάνια και ζήτησε να εξαντληθεί κάθε περιθώριο για να κατέβουν το συντομότερο οι αφίσες από τους χώρους του Μετρό».

Η δικαιολογία της ΣΤΑΣΥ 

Νωρίτερα, η HuffPost είχε μιλήσει με κύκλους της ΣΤΑΣΥ και τόνιζαν ότι πρόκειται για διαφημιστική καμπάνια μη κερδοσκοπικής οργάνωσης, την Πανελλήνια Ένωση Φίλων Πολυτέκνων, που έτρεχε από σήμερα και για τις επόμενες 14 ημέρες σε 17 διαφορετικούς σταθμούς, έναντι αμοιβής. Το δε εμπορικό τμήμα της ΣΤΑΣΥ έκρινε ότι στην αφίσα δεν υπάρχει ξεκάθαρη αναφορά στις αμβλώσεις, έτσι κρίθηκε πως δεν προκαλεί το δημόσιο αίσθημα.  

Αντίθετα, οι ίδιοι κύκλοι θύμιζαν ότι ανάλογες αντιδράσεις υπήρξαν στο παρελθόν τόσο με αφίσα του Pride όσο και με το κίνημα των vegan, οι οποίες κρίθηκε και τότε ότι δεν προκαλούσαν και παρέμειναν στα διαφημιστικά ταμπλό.

 Πάντως, όπως μας επιβεβαίωσαν οι ίδιοι κύκλοι, αντίστοιχο αίτημα για διαφήμιση είχε γίνει πριν από έναν περίπου χρόνο, από τον ίδιο σύλλογο, αλλά τότε είχε απορριφθεί, καθώς στην αφίσα αναγραφόταν το σύνθημα «Όχι στις αμβλώσεις», κάτι που το εμπορικό τμήμα είχε κρίνει ότι προσβάλλει το «δημόσιο αίσθημα».

Παρέμβαση Νεολαία ΣΥΡΙΖΑ: «Τα σώματα μας, μας ανήκουν»

Να σημειωθεί ότι μεταξύ των αντιδράσεων ήταν και εκείνη της Νεολαίας του ΣΥΡΙΖΑ, που με παρέμβαση στο Μετρό του Μεταξουργείου, κάλυψε την επίμαχη αφίσα με μια άλλη με το σύνθημα: «Τα σώματα μας, μας ανήκουν»