21/10/2020

Συναισθηματική και ψυχολογική ετοιμότητα πριν και κατά την εγκυμοσύνη

Συνήθως οι συμβουλές για την προετοιμασία που αφορούν την εγκυμοσύνη επικεντρώνονται στο βιολογικό κομμάτι – το να πάρει η έγκυος τις απαραίτητες προγεννητικές βιταμίνες, να τρώει τα σωστά τρόφιμα και να κάνει τις κατάλληλες ασκήσεις για να προετοιμάσει το σώμα σας. Αλλά τι γίνεται με τη διανοητική προετοιμασία για την εγκυμοσύνη; Τι μπορείτε να κάνετε για να ενισχύσετε και να θωρακίσετε την ψυχολογική σας υγεία κατά τη διάρκεια της προγεννητικής περιόδου; Υπάρχουν στρατηγικές που μπορείτε να ακολουθήσετε για να βοηθήσετε στην ελαχιστοποίηση πιθανών επιπλοκών όπως η κατάθλιψη μετά τον τοκετό;

Μελέτες που δημοσιεύθηκαν πρόσφατα έδειξαν ότι η ψυχική και συναισθηματική ευημερία κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να έχει αντίκτυπο στα γεννητικά αποτελέσματα καθώς και στις ψυχικές καταστάσεις κατά την περίοδο μετά τον τοκετό. Ακόμη και αν έχετε μια δύσκολη εγκυμοσύνη ή εάν η εμπειρία σας δεν είναι ακριβώς αυτό που περιμένατε, υπάρχουν βήματα που μπορείτε να ακολουθήσετε για να διατηρήσετε τον εαυτό σας σε καλή ψυχική κατάσταση.

Κατανοήστε τους παράγοντες κινδύνου σας

Η κατάθλιψη μετά τον τοκετό είναι ένα σοβαρό πρόβλημα που πλήττει σημαντικό αριθμό νέων μητέρων. Επειδή μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην υγεία των μητέρων και των βρεφών, είναι σημαντικό να βρεθούν τρόποι για την πρόληψη και τη θεραπεία της διαταραχής.

Οι γυναίκες που διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να αναπτύξουν επιλόχειο κατάθλιψη περιλαμβάνουν:

  • ιστορικό κατάθλιψης και άγχους
  • παλαιότερη εμφάνιση επιλόχειας κατάθλιψης
  • Οικογενειακές συγκρούσεις – συζυγικοί καβγάδες
  • οικογενειακό ιστορικό επιλόχειας κατάθλιψης
  • Ένα πρόσφατο ιστορικό αγχωτικών γεγονότων, όπως οι επιπλοκές της εγκυμοσύνης
  • Ανύπαρκτο ή κακό σύστημα υποστήριξης

Προετοιμασία για όλα τα στάδια της εγκυμοσύνης

Είναι καλό να είστε έτοιμοι και να έχετε ένα σχέδιο, αλλά η εγκυμοσύνη μπορεί να είναι απρόβλεπτη και μερικές φορές τα σχέδια αυτά δεν πάνε όπως το θέλετε. Το να είστε ψυχικά προετοιμασμένες για την εγκυμοσύνη σημαίνει επίσης να καταλαβαίνετε τι μπορεί να προβλέψετε κατά τη διάρκεια της προγεννητικής περιόδου. Η εγκυμοσύνη μπορεί να περιλαμβάνει τόσο την αναμενόμενη (αύξηση του σωματικού βάρους, λιγούρες, πόνους και κράμπες) όσο και την απροσδόκητη συμβουλή να την περάσετε στο κρεβάτι… Πριν να μείνετε έγκυος, μάθετε περισσότερα σχετικά με ορισμένα από τα κοινά συμπτώματα που σχετίζονται με την εγκυμοσύνη καθώς και μερικές από τις λιγότερο συχνές επιπλοκές που μπορεί να αντιμετωπίσετε.

Αναζητήστε κοινωνική υποστήριξη

Η ισχυρή κοινωνική στήριξη κατά τη διάρκεια της προγεννητικής περιόδου είναι κρίσιμη, ανεξάρτητα από το αν η υποστήριξη αυτή προέρχεται από σύζυγο, άλλα μέλη της οικογένειας, γονείς ή φίλους.

Πώς θα καταλάβετε ότι εμφανίζετε συμπτώματα επιλόχειας κατάθλιψης

  • Δυσκολία συγκέντρωσης
  • Αίσθημα ανεπάρκειας
  • Δυσκολία
  • Αυτοκτονικές σκέψεις
  • Αδιαφορία για το μωρό
  • Ανησυχία
  • Αρνητικές σκέψεις

Η σημασία της ψυχολογικής παρέμβασης και θεραπείας

Οι γυναίκες που λαμβάνουν ψυχοκοινωνικές ή ψυχολογικές παρεμβάσεις είναι πολύ λιγότερο πιθανό να εμφανίσουν κατάθλιψη μετά τον τοκετό. Οι πιο αποτελεσματικές παρεμβάσεις που εντοπίστηκαν στη μελέτη περιλάμβαναν τη διαπροσωπική θεραπεία, τις επισκέψεις μετά τον τοκετό, και φροντίδα από σύμβουλο ψυχικής υγείας μετά τον τοκετό. Ορισμένα στοιχεία δείχνουν ότι η πρώιμη νοητική συμπεριφορική θεραπεία μπορεί επίσης να βοηθήσει στην πρόληψη της κατάθλιψης μετά τον τοκετό

Η συνειδητοποίηση των παραγόντων κινδύνου είναι σημαντική, αλλά πρέπει επίσης να αναγνωρίσετε ότι οποιοσδήποτε μπορεί να επηρεαστεί από την κατάθλιψη μετά τον τοκετό. Ακόμη και αν έχετε μηδενική εμπειρία στο παρελθόν με κατάθλιψη ή άγχος, μπορείτε ακόμα να αναπτύξετε συμπτώματα αυτής της πάθησης μετά τη γέννηση του παιδιού σας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι τόσο σημαντικό να γνωρίζετε αυτά τα σημάδια και συμπτώματα, ώστε να μπορείτε να λάβετε τα κατάλληλα μέτρα αν πιστεύετε ότι μπορεί να εμφανίζετε επιλόχεια κατάθλιψη.