26/09/2020

Εφηβεία: σχολικές επιδόσεις και σχολική ικανοποίηση

Πανελλήνια έρευνα για τις συμπεριφορές που συνδέονται με την υγεία των έφηβων-μαθητών (Έρευνα HBSC/WHO) – 2018: Παρουσιάζονται συνοπτικά στοιχεία για δείκτες σχετικά με το σχολικό περιβάλλον των έφηβων-μαθητών στην Ελλάδα, όπως αυτά προκύπτουν από την «Πανελλήνια έρευνα για τις συμπεριφορές που συνδέονται με την υγεία των έφηβων-μαθητών» (Έρευνα HBSC/WHO) του ΕΠΙΨΥ. Τα στοιχεία αναφέρονται στο σύνολο των εφήβων ηλικίας 11, 13 και 15 στη χώρα, για το 2018 (πιο πρόσφατη έρευνα) και -όπου είναι διαθέσιμα- διαχρονικά, ανά τετραετία, για την 20ετία 1998-2018. Σχολιάζονται, επιπλέον, σημαντικές διαφορές ανάμεσα στις τρεις ηλικιακές ομάδες, τα φύλα, τις τρεις κατηγορίες οικονομικού επιπέδου της οικογένειας των εφήβων (χαμηλό, μέσο, υψηλό) και γεωγραφικές διαφορές μεταξύ Ν. Αττικής, Ν. Θεσσαλονίκης και Λοιπών Περιοχών.

Ικανοποίηση από το σχολείο

Οι έφηβοι ρωτήθηκαν για το πώς αισθάνονται για το σχολείο την περίοδο διεξαγωγής της έρευνας. Το 2018 τρεις στους 5 εφήβους (60,0%) απαντούν ότι τους αρέσει(2) το σχολείο, αγόρια και κορίτσια σε παρόμοια ποσοστά (58,4% και 61,6%, αντίστοιχα). Η ικανοποίηση από το σχολείο μειώνεται σημαντικά με την ηλικία των εφήβων: ενώ οι 11χρονοι δηλώνουν ικανοποιημένοι από αυτό σε ποσοστό 78,4%, το ποσοστό στους 13χρονους μειώνεται σε 53,9% και στους 15χρονους σε 49,0%. Διαχρονικά, μετά το 2002 (72,7%) καταγράφεται σημαντική μείωση στο ποσοστό των εφήβων στους οποίους αρέσει το σχολείο ενώ το ποσοστό σταθεροποιείται από το 2006 έως το 2014 περίπου στο 63%. Το 2018 καταγράφει εκ νέου τάση μείωσης (60,0%). Το 2018, ένας στους 9 εφήβους (11,2%) απαντούν ότι δεν τους αρέσει καθόλου το σχολείο, τα αγόρια σε σημαντικά υψηλότερο ποσοστό (13,2%) συγκριτικά με τα κορίτσια (9,2%). Το αντίστοιχο ποσοστό αυξάνεται σημαντικά με την ηλικία των εφήβων από 5,4% για τους 11χρονους σε 12,6% για τους 13χρονους και 15,2% για τους 15χρονους. Διαχρονικά, από το 1998 στο 2018, το ποσοστό των εφήβων που αναφέρουν ότι δεν τους αρέσει καθόλου το σχολείο σχεδόν διπλασιάζεται από 5,9% σε 11,2% με την αυξητική πορεία να είναι εντονότερη από το 2002 στο 2006.

Σχολική επίδοση

Οι έφηβοι ρωτήθηκαν για το ποια είναι κατά τη γνώμη τους η άποψη των δασκάλων/καθηγητών τους για τη σχολική τους επίδοση συγκρινόμενης με εκείνην των συμμαθητών τους. Το 2018 ένας στους 3 (32,6%) απαντούν ότι οι δάσκαλοι/καθηγητές τους θεωρούν την επίδοσή τους πολύ καλύτερη από εκείνη των συμμαθητών τους, τα κορίτσια σε υψηλότερο ποσοστό (37,0%) συγκριτικά με τα αγόρια (28,3%) και οι 11χρονοι σε υψηλότερο ποσοστό (47,4%) συγκριτικά με τους 13χρονους (27,3%) και τους 15χρονους (24,2%). Το 2018 το ποσοστό εφήβων που θεωρούν τη σχολική τους επίδοση πολύ καλύτερη από εκείνη των συμμαθητών τους είναι μειωμένο (32,6%) συγκριτικά με εκείνα της περιόδου 2002-2010 (~38,0%)

  • Το 2018 τρεις στους 5 εφήβους (60,0%) απαντούν ότι τους αρέσει το σχολείο και ένας στους 9 (11,2%) ότι δεν του αρέσει καθόλου. Η ικανοποίηση από το σχολείο μειώνεται σημαντικά με την ηλικία των εφήβων.
  • Διαχρονικά, από το 1998 στο 2018, το ποσοστό των εφήβων που αναφέρουν ότι δεν τους αρέσει καθόλου το σχολείο σχεδόν διπλασιάζεται από 5,9% σε 11,2%.

  • Ένας στους 3 μαθητές νιώθει πιεσμένος από το σχολείο, σε υψηλότερο ποσοστό τα κορίτσια από ό,τι τα αγόρια (34,8% και 28,7%, αντίστοιχα). Μεγαλύτερη πίεση από το σχολείο αναφέρουν οι μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου σε σύγκριση με εκείνους του Δημοτικού.
  • Ποσοστό 27,4% των εφήβων κάνουν τουλάχιστον 3 ώρες την εβδομάδα φροντιστήριο ή/και ιδιαίτερα για τα μαθήματα του σχολείου και 44,4% για την εκμάθηση ξένων γλωσσών.
  • Τρεις στους 10 εφήβους (29,2%) νιώθουν ότι λαμβάνουν υποστήριξη από τους συμμαθητές τους και δύο στους 5 (39,6%) ότι λαμβάνουν υποστήριξη από τους δασκάλους/καθηγητές. Διαχρονικά, το ποσοστό εφήβων που νιώθουν υποστήριξη από τους συμμαθητές τους μειώθηκε σημαντικά από το 1998 (44,5%) στο 2006 (32,3%) και έκτοτε παραμένει σε σταθερά επίπεδα.

  •  Διαχρονικά, από το 2010 στο 2018 καταγράφονται αυξομειώσεις στο ποσοστό των εφήβων που νιώθουν υποστήριξη από τους δασκάλους/καθηγητές τους.
  • Με την άνοδο του κοινωνικοοικονομικού επιπέδου (από το χαμηλό προς το υψηλό) αυξάνεται το ποσοστό των εφήβων-μαθητών που απαντούν ότι η σχολική τους επίδοση είναι καλύτερη από εκείνη των συμμαθητών τους και ότι κάνουν φροντιστήρια/ιδιαίτερα για μαθήματα του σχολείου, ξένες γλώσσες και καλλιτεχνικές δραστηριότητες.

(δείτε περισσότερα: epipsi.gr και epipsi.ereuna-hbsc-who)